Klicka på boken för att komma till sidan 8, eller välj vilket textblock du vill läsa: Klicka på vald rubrik ovan.
Vid läsning i mobil och läsplattor, klicka på strecksymbolen som visas högst upp till höger om rubriken
Välkommen att GRATIS läsa denna "digitala" bok!
Här finns färdiga segertal, tusentals one-liners med sanningar, åsikter, tyckande, påståenden, bra sagt om golf och andra
företeelser i tillvaron, som retar en del och roar andra och som du också kommer att reagera på ... vilket är avsikten.
Boken skrevs 1998 och har reviderats och kompletterats flera gånger genom åren: senast i april 2026!
Bravo! En läsvärd bok att läsas av fler än golfare, sagt i en recension.
Jag har spelat golf i mer än 70 år och har fått erfarenhet av, inblick i och kunskap om golfen och hur golfare fungerar i gemenskapen. Jag har mött golfare som berikat mitt liv, rubbat mina cirklar - eller som gjort mig sint över tingens (o)ordning. Händelser och möten genom åren med golfare och andra har bidragit till budskapen i boken. Känner du igen dig själv i något sammanhang så är det nog en ren tillfällighet, eller så är det måhända den sanna bilden av dig och den verklighet du är en del av ... även om du kanske inte alltid vill tillstå det.
Att tro att man kan påverka en så konservativ och ålderstigen företeelse som golfen är måhända naivt, men att inte försöka vore dumt! Golf är "frihetens" sport, styrd av "endast" 34 regler, men med tusentals definitioner, förklaringar, förtydliganden och krav på hur reglerna ska verkställas och efterlevas. Golfare har få rättigheter och många skyldigheter, men en rättighet har golfare ... och alla andra: rätt till mina åsikter!
Det jag här berättar beskriver en del av tillvaron och villkoren för oss amatörgolfare i Sverige. Det vill säga för flertalet av oss cirka 540-tusen personer i alla åldrar som är medlemmar i 450 golfklubbar anslutna till Svenska Golfförbundet/SGF, och som till nästan 100 procent spelar golf för vår motions och för vårt nöjes skull: och i akt och mening att också kunna ta del av den sociala gemenskap som golfen vanligtvis inbjuder oss medlemmar till att kunna tillgodogöra oss under ordnade och trevliga former. Golfen har skänkt mig stor glädje och många positiva upplevelser, men också händelser och yttringar som jag upplevt vara negativa. Det finns golfregler - och tillämpningar av en del av dem - som jag har synpunkter på och åsikter om, och olika företeelser i golfen och i tillvaron i övrigt som jag här tillåter mig att framföra ... och att kommentera.
____________________________
Här några prov på one-liners och segertal: fler finns från sidan 100 till 171
Utan krök blir vägen rak i golf
Flit är orsak till mycket elände i golfen
Utan tvivel är man inte riktigt klok i golf
Golfar man mycket så dör man friskare, hävdar SGF
Hur det än går i min golf är det alltid någon som blir glad
Den seger är ännu inte vunnen som gjort alla berörda parter glada
Ta inte golflivet alltför allvarligt, du kommer ändå inte från det levande
Du ska inte bli orolig om allting känns bra i din golf ... för det går ändå snart över
Visst formar vi golfare med klubban vår värld, visst flyga som birds våra rykten,
och någon gång kröns vår dagslånga färd ... med att en Eagle fångas i flykten
Jag känner mig stolt, glad och ärad av detta fina pris
Jag tackar sponsor och tävlingsledning för genomförandet
av denna eminenta tävling - med att travestera en dikt av Karin Boye:
Det är min rikdoms råga - att ingen ann kan nå det,
men ock mitt armods plåga ... att ingen ann kan få det.
Jag är en dam som mäktar allt, blott ej min ära svika
En dam som håller huvet kallt - och segrar tillika.
Tillika tack till tävlingsledning - och till sponsorn tack tillika.
Avundsvärd och underbar är ålderdomens ro
så länge man inga plågor har - och så länge man saknar tro.
Somliga tror på helvetets glöd, andra på en himmelsk lön,
men fruktar man varken liv eller död, JA ... då är ålderdomen skön.
Tack Alf Henriksson för texten, SPF och PRO för trevlig samvaro - och ett fint pris.
Segertal vid en SPF/PRO-tävling i Ystad, framfört av Eskil Svensson 91 år.
_________________________
Sida1
I golf får man under spelets gång inte "råda" andra spelare hur de ska göra, gör man det får man plikt
Jag tar plikt för att med en innehållsförteckning råda dig i din sökning i boken. Sida-infon visar ungefär var olika ämne avhandlas. Sida-infon är inte exakt beroende på ändringar och tillägg i texten som sker när nya händelser, innovationer och påfund i golfen infinner sig. Sidorna 1 till 8 är "löpsedlar" med kortare info och antydan om innehållet. Blå text är hämtade i SGF: Spel och tävlingshandboken, här kallad Regelboken.
Sida 9 Påståendet att golfare lever fem år längre än andra är fake news. Hade påståendet varit sant då hade väl alla spelat golf, för dummare än så är inte Homo sapiens sapiens: den förståndiga människan, sa en forskare i Sveriges Radio P1.
11 Detta köttberg av 40-talister som vi 60-talister ska föda, hävdade f.d. finansministern Pär Nuder (S) i SVT Rapport.
13 Det krävs nya sätt att tänka i golfen för att lösa de problem som skapats med de gamla sätten att tänka i golfen.
14 Dra inte alla svenska golfare över en kam (!) dela amatörgolfen i Elit och Motion. Att de som väljer att spela i gruppen Motion medges enklare tillämpningar av vissa av SGFs golfregler än de som väljer att spela i gruppen Elit.
15 Ska golfen utvecklas och växa måste kvinnornas status, förutsättningar och villkor i golfen fullt ut jämställas med männens.
18 Öka tempot i golfen, ta bort regeln provisorisk boll för gruppen Motion (!) den regeln kostar mycket speltid för alla på banan.
19 Bara slag som sätter bollen i rörelse ska räknas (!) för Motion. Betrakta därför luftslag och duff som provsving ... utan plikt
20 Ta bort de obefogade kraven på läkarintyg, Tillstånd och lägst körkort B för bil för att få använda eget eller hyrt åkdon vid golfspel.
24 Staten är den stora illusion i vilken många tror sig kunna leva på andras bekostnad. Friskvårdsbidraget på max 5-tusen kronor är
dyrt för alla enskilda skattepliktiga som inte "erbjuds" samma förmån: exempelvis för alla oss enskilda skattepliktiga pensionärer.
28 Så hanterades min vägran att visa läkarintyg för att få hyra åkdon och delta i seniorgolfen på Abbekås GK och Bedinge GK.
30 När det skulle regna manna från himlen under Abbekås GKs hela Golfvecka i juli månad ... då fick jag ingen sked.
33 Regler och krav i golfen som man inte har förståelse för, eller inser förnuftet i ... är det ingen mening med.
37 Får styrelsen i en medlemsägd golfklubb på ett så oansvarigt sätt äventyra en golfklubbs överlevnad?
40 Det hade varit bättre om dina föräldrar behållit storken och sänt tillbaka dig, sa en tänkare när jag tog strid om kravet på läkarintyg.
45 Apropå kraven på läkarintyg, Tillstånd, lägst körkort B för bil för att få använda åkdon: Så går det lika bra med selleri, sa Werner.....
48 År 2012 vann förnuftet över dumheten. Då tog Länsstyrelsen Stockholm bort kravet på läkarintyg för användning av åkdon vid
allt golfspel i länet, och övriga länsstyrelser följde efter. Men det har inte SGF och många av våra medlemsägda golfklubbar gjort.
50 Trots myndigheternas "fribrev" krävde styrelsen i Bedinge GK läkarintyg när jag behövde hyra golfbil för att delta i seniorgolfen.
52 Antislajsplåster är "undermedlet" som "botar" slajsen (!) det enda naturliga golfanlag som alla golfare har ... och kroniskt lider av.
54 Svenska golfares allmänna spelstandard är nu så "hög" ... att nästan inga (!) når upp till den.
57 För mycket pengar i golfen förstör mycket i golfen, och brist på sunt förnuft förstör resten.
60 Använd slopen som tänkt och sagt när den infördes (!) då blir spelet snabbare, trevligare, mer varierat och mer dynamiskt.
62 Är kvinnorna egentligen välkomna i golfen? Eller ses de mest som kassakor (!) för att hålla klubbarna ekonomiskt vid liv.
65 Hur kan ledare i golfen i alla år tänkt så fel om kvinnornas betydelse och villkor i golfen (!) varför bryr sig så få om deras åsikter?
67 Ändra hcp-systemet så att det snabbare visar aktuellt spelkunnande (!) höj och sänk lika mycket inom +- 6 poäng runt 36.
73 Det kissas för mycket vitt på golfbanorna. Drickavattenepidemin har drabbat golfen (!) drick mindre säger vetenskapen.
76 Bara venska golfare ... och sjörädningen (!) går ut i dåligt väder.
79 Läs och lär hur du enkelt kan hantera rädslan för att hålla segertalet när du vinner tävlingar av olika slag.
83 Pengarna i golfen blir till makt när de är medel (!) och till helvetets glöd när de är målet.
87 När pengarna talar i golfen då är sanningen stum.
88 Varumärkens marknadsvärde är viktigare än människovärdet, sa "geniet" på en föreläsning om reklamens makt och påverkan.
90 Att handla Taxfree är en dålig affär. Man smiter från att bidra med skatt som behövs för att finansiera vår välfärd och omsorg.
94 Målinriktade, genomtänkta övningar och sunt förnuft kan ersätta nästan alla "ut-/bildningar" i golfen.
97 Giriga golfare älskar det de har - och det de inte har: Small money, small speech, thank you, sa vinnaren av Naturgas Open i Lund.
100 Här följer 12 sidor med 43 färdiga segertal och 59 sidor med tusentals one-liners med: bevingade ord, ironier, aforismer, ordlekar
och annat som du kan använda i dina egna segertal, eller att använda för att skapa tal att använda i andra sammanhang.
Tokerier och avarter i tillvaron rotar sig lätt, och förökar sig snabbt om de får verka opåtalade och ostörda
Golfen är viktig för många och kan inte lämnas till de ekonomiska intressenterna och nördarna att ensidigt få råda över. Sprid adressen för denna "bok": www.gsonbok.se till din golfklubbs styrelse och ledning ... och till vänner och andra som du tror kan vara intresserade av ämnet.
Du får gärna och gratis citera texter ur boken. Jag blir glad om du då anger källan.
Sida 2
Boken skrevs av osäkerhet om vad jag skulle säga i segertalet när jag vann golftävlingar
Men också av undran varför det var krav på läkarintyg när medlemmar av medicinska orsaker behövde använda åkdon för att kunna delta i spelet. Att åka var populärt och blev ett problem på många banor. Många åkte av lättja och unga åkte och levde "rövare" på banorna, vilket väckte anstöt.
För att lösa problemet infördes då krav på läkarintyg för att få använda hyrda eller egna åkdon. Men det blev inte lösningen på problemet.
Enligt info förbjöds SGF/Svenska Golfförbundet att ställa krav på läkarintyg i sammanhanget, och SGF kom då med den "kreativa idén" att kräva Tillstånd och lägst körkort B för bil för att få använda åkdon vid spelet. Kravet på läkarintyg "doldes" när det kallades Tillstånd, men för att få detta Tillstånd krävdes då och krävs fortsatt 2026 ett läkarintyg som styrker den hävdade åkomman.
Den "verbala" volten löste problemet med de unga "rövarna", men kraven har genom åren åsamkat golfmedlemmar i alla åldrar onödiga och dyra problem. Medlemmar som haft och har legitima orsaker till att behöva använda åkdon när de önskar spela sin golf - har på grund av de kraven blivit fråntagna sina möjligheter till att fullt ut kunnat nyttja sina medlemskap och spelrätter i golfklubbarna. Så att de på så sätt har kunnat ta del av den utlovade gemenskapen som de årligen betalar avgifter till klubbarna och till SGF för att kunna göra.
I SGFs Tillstånd står bl.a. följande:
TILLSTÅND att använda transportmedel. Ett uppvisat läkarintyg styrker att medlem har ett rörelsehinder/
funktionsnedsättning av kronisk karaktär och får tillstånd att använda transportmedel i samband med golfspel.
Notera att detta Tillstånd då inte gäller när du akut eller tillfälligt drabbats av sjukdom eller skada:
brutit ett ben, stukat en fot, fått en hälsporre, en ömmande liktorn, sträckt ett ledband, skadat en hälsena, är ålderstrött, eller har fått ryggskott av allt bugandet för överheten. Då får du ändå inte vara med i gemenskapen eftersom Tillstånd endast ges till person med ett läkarintyg som: Styrker att medlem har ett rörelsehinder/ funktionsnedsättning av kronisk karaktär.
Wikipedia förklarar: Kroniska sjukdomar är motsatsen till akuta sjukdomar. Kroniska sjukdomar är långvariga,
eller livslånga hälsotillstånd, som det vanligen inte finns något effektivt medicinskt botemedel till.
Körkort B för bil utfärdas från 18 år. Det kravet, för att använda åkdon
som får gå max 24 km i timmen, tycker jag ska tas bort
Ska kravet av säkerhetsskäl finnas kan det räcka med körkort AM, som uppfyller kraven för körning på allmän väg, och utfärdas från 15 år. Då kan fler medlemmar nyttja sina medlemskap och spelrätter i klubbarna. Kraven gäller också för att använda eget åkdon och gäller även vid vanliga veckovisa trivseltävlingar som: Tantaturen, Gubbagolfen, Antikrundan, Käringköret, Onsdagsgolfen och liknande sociala aktiviteter.
Inga myndigheter ställer kraven, därför tycker jag att klubbarna och SGF också ska ta bort dem eftersom kraven onödigt belastar samhället, vården och de enskilda skattebetalarna - utan att det tillför golfen något positivt.
Kraven är diskriminerande, uteslutande, dyra och meningslösa ... som luftslag och out of bounds
Varje förslösad skattekrona är stöld från folket, sa socialminister Gustav Möller på 1940-talet. Vården ska inte "missbrukas" med resurskrävande, onödiga och kränkande krav. Slöseri med skattemedel genom att "förmedla" SGFs Tillstånd ska klubbarna inte ägna sig åt. Läkarintyg må krävas när det är befogat, men inte för att sortera ut vilka medlemmar som ska få delta i tämligen oviktiga golfronder och tävlingar.
För orsaker att behöva använda åkdon som ålderströtthet, akuta och tillfälliga åkommor utfärdas normalt inga läkarintyg. Körkort B för bil är inte alla förunnat att kunna skaffa sig, och många medlemmar blir av ålder och hälsoskäl fråntagna sina körkort. Cirka 80-tusen golfare har artros i lederna - och minst lika många känner ålderströtthet. Ska de medlemmarna då inte få vara med och dela gemenskapen i golfklubbarna?
Sida 3
Kraven är "djävulens" gåvor till golfen. De är ovärdiga, de skadar golfens anseende,
och de har inte med själva spelet att göra
Förnuftiga personer i SGF insåg efterhand att det inte fanns orsak till krav på läkarintyg när medlem sa sig behöva använda åkdon för att kunna delta i spelet, och de avsåg då att ta bort kravet (Tillstånd, lägst körkort B för bil är ett senare påhitt). Men förnuftets röster fick aldrig ordet när myndigheterna vid den tiden inkluderade golfbanorna i: Krav på läkarintyg för att få köra motorfordon i terrängen. Krav som från 2012 alltså inte längre gäller för våra golfbanor eftersom de i den mening som åsyftas ... inte är i terrängen.
Kraven drabbar golfmedlemmar med akuta och tillfälliga åkommor, som hanteras av sjukgymnaster, sjuksköterskor och inte av läkare. Ska läkarintyg då utfärdas för att få Tillstånd - ska annan vårdpersonal och läkare helt i onödan belastas en extra gång. Läkare får inte utfärda intyg på andras diagnoser utan att göra en egen undersökning. Brott mot den normen kan kosta legitimationen.
Medlemmar yngre än 18 år diskrimineras alltid med kravet på lägst körkort B för bil.
Bara två saker är oändliga: universum och den mänskliga dumheten ...
men när det gäller universum då är jag inte helt säker, sa Albert Einstein
På min fråga till SGF varför kraven finns var svaret: Vi värnar om naturen. Det lät ansvarsfullt, men var ett spel för galleriet. Kraven fanns innan SGF sa sig värna om naturen. De verkliga motiven till kraven är egoism, girighet, brist på medkänsla och dålig tilltro till sina egna medlemmar.
År 2025 gällde kraven vid ca 925 tusen tävlingsronder, men var inte lika "gällande" vid 11 miljoner sällskapsronder som då spelades på våra golfbanor. Då värnade få om naturen, då var det okej att hyra eller använda eget åkdon. Då fanns inga placeringar och priser i tävlingar att bevaka så att de inte hamnade i "fel händer" av inbillat fel förutsättningar. Uthyrning av åkdon för spel i sällskapsronderna ska finansiera åkdonen och då får naturen stå till sidan. Sättet att hantera detta är miserabelt. SGF och klubbarna ska respektera alla sina medlemmar och inte diskriminera vissa. Men, när trångsyntheten tillåts diktera villkoren i golfen då är förnuftet borta och sanningen är stum.
Myndigheterna insåg vilka dåliga konsekvenser kravet på läkarintyg fick när det avsåg golfen, och 2012 tog
Länsstyrelsen Stockholm bort kravet för golfbanorna i sitt län, och övriga länsstyrelser följde efter. Naturvårdsverket tog bort kravet 2015
Men, det har inte SGF och medlemsägda golfklubbar gjort. De tillämpar fortsatt 2026 de illasinnade, ovärdiga, orättfärdiga och dyra kraven mot sina egna medlemmar, trots att kraven inte fyller någon vettig funktion. Kraven utestänger betalande medlemmar från att använda sina medlemskap och spelrätter så som det är tänkt, sagt och utlovat. SGF och klubbars medlemsvalda styrelser talar med kluven tunga, de säger ett men menar ett annat. Var har löftet att golfen erbjuder motion, friskvård och social gemenskap till alla sina medlemmar tagit vägen? Att alla är välkomna att spela golf på var och ens egna förutsättningar. Akuta åkommor och tillfälliga skador ingår väl i de förutsättningarna ... eller?
År 2025 kostade ett läkarintyg drygt 6-tusen kronor - med alla kringkostnader, plus minst
3-hundra kronor i egen avgift för den sökande. Det är mer än vad årsavgiften är i många golfklubbar
Än dyrare när det utfärdas av inhyrd personal, vilket är vanligt i vården - med märklig brist på egna anställda. Är det så golfen ska bedrivas, vården (miss)brukas och våra skattemedel användas? Nej, självklart inte. Det förvånar mig att SGF och golfklubbar, mottagare av vidlyftiga, skattefria "sponsringar" från staten, kommuner, företag och verksamheter - utan att skämmas otillständigt och orättfärdigt tillåter sig att ställa de obefogade, onödiga, elaka och dyra kraven på vården och på oss medlemmar.
Den dräneringen av omsorgen och vården ställer jag inte upp på för att jag, betalande medlem i en golfklubb och i SGF ska få delta i spelet även om jag inte är helt kurant, akut eller tillfälligt drabbats av ohälsa, eller känner trötthet vid hög ålder. Valet att delta ska vara mitt och inte på vaga grunder och med luddiga motiv dikteras av SGF, klubbstyrelser och okunniga funktionärer.
Sida 4
Tillåt därför obetingat användande av åkdon för medlemmar som av medicinska
orsaker anser sig behöva använda ett sådant för att kunna delta i gemenskapen
Är åkdon då tillgängliga ska: Först till kvarn gälla. Lita på medlemmarna och låt tillgång och efterfrågan styra vilka som ska kunna använda sig av dem, det ska inte godtyckligt regleras med läkarintyg, Tillstånd och lägst körkort B för bil. De kraven, för att sortera ut vilka som ska få delta, är ett ovänligt, fegt och simpelt sätt att hantera "problemet". Alternativt ska åkdon aldrig tillåtas vid golfspel i vårt land. Golfare som av lättja vill åka när de ska delta, och som kanske har mer pengar än förstånd, ska hanteras och regleras med lokal regel i klubbarna.
Våren 2011 drabbades jag av en knäskada som gjorde det svårt för mig att gå
när jag skulle delta i seniorgolfen på min hemmabana Abbekås GK
Jag ville då hyra en av klubbens golfbilar, men för att få göra det krävdes läkarintyg, vilket jag hade, men som jag medvetet vägrade visa. Jag menade - att klubbens ledning, efter mitt långa medlemskap i klubben och flitigt spelande, kände mig väl och borde lita på mitt ord så att jag inte i onödan skulle behöva belasta vården och skattebetalarna med detta bara för att jag skulle kunna visa dem ett intyg på skadan. Min vägran, och att jag öppet tog strid om kravets berättigande, rubbade cirklarna för en del medlemmar - och orsakade stort rabalder. Styrelsens, domares och funktionärs hantering av min vägran blev en trist historia som gjorde mig sint - och som triggade mig till att i bokform berätta vad som hände.
År 2015 gjorde jag en reviderad version gratis tillgänglig här på nätet. En version som jag har kompletterat och redigerat fram till nutid, vilket jag fortsätter med så länge det tillkommer nytt i "ärendet", vilket det gör. Hur min vägran hanterades, och resulterade i, kan du läsa om från sidan 27.
Trots att myndigheternas krav på läkarintyg var borta 2017 krävde ändå styrelsen i Bedinge GK ett sådant
när jag meddelade dem att jag hade artros i lederna och att jag ibland, betingat av kyla, blåst, regn kunde behöva använda åkdon för att kunna delta i den veckovisa seniorgolfen där. Jag hade då inget intyg. Min artros hanterades av sjukgymnast, och den yrkesgruppen utfärdar inga intyg i ämnet.
Jag vägrade då att belasta vården och de enskilda skattebetalarna en extra gång bara för att jag skulle kunna visa styrelsen i min hemmaklubb ett läkarintyg på min åkomma. År 2016 hade jag av dåvarande styrelsen, som 2017, bortsett från den då nyvalda ordföranden var densamma, ett löfte om att jag fick använda åkdon utan att behöva visa läkarintyg. Men, det som 2016 var uttryck för den styrelsens insikt, förnuft och omtanke om en egen medlem och om skattebetalarnas pengar, ersattes 2017 med motsatsen av den "nygamla" styrelsen. Hur mina argument mot kravet bemöttes av styrelsen i Bedinge GK, och hur utfallet av min vägran den gången blev - kan du läsa om från sidan 48.
När inte sunt förnuft fått råda och förmått SGF och golfklubbar att ta bort de meningslösa kraven, så kanske de 2026 besinnar sig och inser att vården har viktigare saker att ägna sig åt än att behöva lägga tid och skattebetalarnas pengar på att utfärda onödiga intyg till golfare som vill delta i spelet och gemenskapen även om de inte alltid obehindrat kan gå sina golfronder.
Sida 5
Staten är den stora illusion i vilken många tror sig kunna leva på andras bekostnad, sa ekonomen F Bastian
I golfen finns också andra företeelser som jag har åsikter om. Som beslutet 2018 i Högsta förvaltningsdomstolen, att anställda i verksamheter och företag, som spelar golf eller utför annan friskvård, årligen ska kunna få skattefria friskvårdsbidrag på max 5-tusen kronor av sina arbetsgivare. Avdragbara och skattefria också för arbetsgivarna: Staten ... står för notan!
Staten i sammanhanget är kollektivet 8 miljoner enskilda skattebetalare, det vill säga alla de cirka 5 miljoner 700 tusen anställda i företag och verksamheter och de cirka 2 miljoner 300 tusen pensionärerna i landet. De 5,7 miljonerna anställda kan nyttja förmånen, men det kan inte de 2,3 miljoner pensionärerna göra. För anställda är denna förmån ett nollsummespel där pengarna går runt i systemet: de betalar skatt med den ena handen (!) och får tillbaka "skatten" i den andra. För pensionärerna är det en utgift/skatt som inte kompenseras. Är det schysst?
Att aktiviteter där man rör på sig kan benämnas friskvård förnekar väl ingen, men att pensionärerna ska vara med och bekosta golf och andra aktiviteter för resten av kollektivets medlemmar är väl inte okej? Vi ska inte ha ojämlika, odemokratiska skatteförmåner i vårt land där staten via Skatteverket, på det sättet bakvägen "återbetalar delar av våra höga skatter" till personer, intressegrupper, särintressen som ropar högst och mest, men som sannolikt behöver det minst.
Gärna friskvårdsbidrag (!) men då ska de också medges till oss pensionärer
genom att vi får göra avdrag för detta i vår årliga självdeklaration
Men, friskvård är i var och ens eget intresse, och deltagande i sådana aktiviteter ska man själv bekosta. Om då inget av de utbud som erbjuds på marknaden då ryms i den egna budgeten kan man ta raska promenader, gå i trappor, hoppa hage: det är utmärkt friskvård, skattefritt och gratis!
Sida 6
Skattefria bidrag till "särskilt utvalda grupper" ska aldrig medges i en rättsstat. Det belastar alla
skattebetalande medborgare oavsett om de själva har rätt till eller är kapabla till att kunna tillgodogöra sig dem
Det inbjuder till fusk och fusk ska aldrig accepteras eller uppmuntras. De vinster som staten då kan beskatta ska användas till att förbättra allas möjligheter till friskvård och inte bara erbjudas öronmärkta personer och grupper. År 2023 var vi cirka 538-tusen medlemmar i golfklubbar och i SGF. Om då de cirka 350-tusen "friskvårdsberättigade" nyttjade bidraget, kostade det oss skattebetalande pensionärer, som fick stå vid sidan om och se på - det året minst 500 miljoner kronor i skattebortfall. De övriga 190 tusen golfarnas friskvård, mestadels pensionärer, är det ingen mer än jag som tycks bry sig om, trots att alla vi med våra skatter är med och betalar "friskvårdsbidragen" för alla de övriga golfarna.
Lägg så till de "golfrelaterade kostnader" som företag och verksamheter skattefritt sponsrade golfklubbarna med, och kostnaderna för läkarintyg för att få Tillstånd, då kostade golfen det året, och kommer årligen kommande år att kosta oss skattebetalare - miljarder kronor.
Enligt medierna används många av de skattefria "friskvårdsbidragen" till annat än friskvård
Det används till inköp av ovidkommande "friskvård" som att fixa naglar, klippa håret, tatueringar, fettsugningar, köp av sexuella tjänster (!) och annat. Idéerna till hur "bruka" bidraget är många, men vad annat var att vänta av ett så "tänjbart" bidrag? Det fuskas flitigt i landet. Får vi inte kontroll på fusket med välfärdsmedlen kommer folks vilja att bidra till välfärden att sjunka drastiskt. Cirka 20 miljarder kronor betalas årligen felaktigt ut i bidrag av olika slag, skrev statens utredare professor Amir Rostami, juni 2022, i Svenska Dagbladet.
Att tillåta företag och verksamheter att skattefritt dra av ännu flera "golfrelaterade kostnader"
än många redan gör i sina bokföringar är heller inte rimligt ... eller försvarbart
Det är illa nog som det är tycks Skatteverket och våra valda politiker genom åren menat, och det oavsett politikernas partifärger. Om något ska göras då borde enligt TV1 UG/uppdrag granskning, Arlaskandalen: Utrymmet för avdrag för golfrelaterade aktiviteter begränsas ... inte utökas.
Men, efter det förslaget av ug har golfens mäktiga påtryckare och lobbyister "kört över" beslutsfattare och politiker, med resultat - att när de som förväntas vara lagarnas försvarare, moralens fanbärare och samvetens röster i landet låter sig påverkas så konkret - då är det fara å färde. Då kommer potemkinkulisserna förr eller senare att falla, ridån går ner och föreställningen och verkligheten runt den kollapsar. Att rättvist fördela välståndet till alla medborgare i ett land är humanism, att ge det till "öronmärkta personer och vissa intressegrupper" är kannibalism.
Är kvinnorna egentligen välkomna i golfen, eller ses de mest som
nödvändiga kassakor för att hålla golfklubbarna ekonomiskt vid liv
Bortsett från att kvinnorna är en mycket viktig inkomstkälla för klubbarna så tycks de inte vara välkomna i golfen. Vi kvinnor betraktas mest som kassakor i vår klubb, och vi ska närmast vara tacksamma för att vi får gå ut på banan, skrev en luttrad, deppig och uppgiven ordförande i
damkommittén i en av de stora svenska golfklubbarna till mig. Är det sådana erfarenheter hos golfens kvinnliga medlemmar som orsakar att så många av dem nu lämnar den utlovade "gemenskapen"? Mer om denna verklighet senare i texten.
Sida 7
Gör golfen generösare, vänligare, glädjerikare och mera njutbar för oss i gruppen Motion genom ATT:
Ta bort regeln provisorisk boll, den är orsak till att tempot på banorna blir lågt, och att speltiderna blir onödigt långa.
Lägesförbättring och rengöring av bollen på fairway och foregreen alltid ska tillåtas när orsak finns - och påvisas.
Lättnad utan plikt oftare ska medges för fler situationer och händelser på banan än vad som nu gäller.
Ta bort grunda klubban i hinder, eller att kravet vid tillämpningen förenklas och "mildras".
Luftslag och duff, som inte sätter bollen i rörelse, inte ska räknas i resultatet.
Kvinnornas status och villkor i golfen fullt ut jämställs med männens. Större hänsyn ska tas till den fysiska skillnaden. Förverkliga SGF Vision 50/50: SGFs uttalade ambition för ökad jämställdhet och inkluderande i golfen.
Hålens längd från röd tee ska vara max 70 procent av längden från gul tee. Om så inte är fallet ska det kompenseras
med extra slag i slopen för kvinnorna.
Golfbanorna i större grad anpassas till de medlemmar man har i klubbarna och inte till de man "tror" att man har.
Ansvariga i SGF och i klubbarna ska sluta hetsa oss till att vi alltid ska sträva efter att sänka våra spel-hcp.
Golfbanorna ska...! Ja, fortsätt och läs så får du fler idéer till hur jag tycker att golfen kan göras lekfullare, glädjerikare och mer tillgänglig för oss amatörer. Så att golfklubbarna kan behålla sina medlemmar ... och att lättare kunna rekrytera nya.
______________________
Den elegante golfaren på bokomslaget är ritad av Fredrik Hofwander. Född 1973 i Trelleborg, bor nu i Stockholm. Fredrik är en av nutidens mest intressanta svenska konstnärer, med många utställningar i Sverige - och i världen. Uppmärksammad för sitt fina blyertsmåleri, allvarligt och lekfullt på samma gång. Fredrik är utbildad vid Konstskolan Idun Lovén i Stockholm 1995-1997 och vid Konsthögskolan i Malmö 1997-2002.
Klicka på boken på sidan 1 för att komma vidare i texten.
Sida 8